© cdc, 출처 Unsplash
감염병과 감정: 신종감염병에 관한 대중매체의 메시지와 공포, 분노 감정
Who is to Blame for Infection?: Emotional Discourse in Editorial Articles during the Emerging Infectious Diseases Epidemics in Korea
한국콘텐츠학회 논문지
약어 : Jour. of KoCon.a
2021, vol.21, no.12, pp. 816-827 (12 pages)
발행기관 : 한국콘텐츠학회
연구분야 : 복합학 > 학제간연구
김종우 /Jongwoo Kim 1 , 강지웅 /Kang, Jiwoong 2
1연세대학교, 2연세대학교 사회발전연구소
초록
이 연구는 국내에서 2000년 이후 주요 발생한 신종감염병(사스, 신종플루, 메르스, 코로나19) 유행 당시 대중매체 메시지가 표출한 공포, 분노 감정과 주요 이슈 사이의 관계를 파악함을 목적으로 한다. 연구자는 중앙 일간지의 사설을 주요 신종감염병 유행 시기별로 수집하여, 계량적텍스트분석 방법을 활용한 확장병렬처리모형(EPPM)을 통해 분석하였다. 모든 신종감염병 유행 시기에 공포는 분노에 비해 강하게 나타나지만, 공포의 비중이 작을수록 위험통제 가능성이 큰 메시지가 생산된다. 공포는 주로 신종감염병 자체, 경제적 혼란을 향하며, 분노는 정부 등 방역 주체나 집단감염 발생 조직, 감염병 관련 정보의 은폐 등 정보불균형 문제를 다루는 특징이 나타난다. 이 과정에서 공동체 안보를 위협하는 사건, 대상을 향한 분노가 강하게 표출된다. 이때 분노는 방역 조치를 정당화할 수 있는 근거로 작용하기도 하나, 소수자 및 사회적 약자 혐오 담론의 토대가 될 수 있는 양면성을 가질 수 있음을 주목할 필요가 있다.
The purpose of this study is to understand the relationship between fear and anger emotions in the discourse produced by the media during the period of major emerging infectious diseases (SARS, Swine Flu, MERS, and COVID-19) that occurred since 2000 in Korea. The researcher collected editorial articles of the major daily newspaper after a significant epidemic of new infectious diseases and analyzed them using the Extended Parallel Processing Model (EPPM) and text mining techniques. In all epidemic times, fear appears stronger than anger, but the smaller the fear, the greater the risk control message is produced. In detail, fear emerges strongly in the discourse of the risk of infectious diseases or the economic crisis. Anger appears strong when the government's quarantine failures, groups where group infections occurred, and concealing information about infectious diseases. In this process, anger is strongly expressed against the factors that threaten the safety of society. Anger is also an emotion that can justify strong quarantine, but it can be the basis for discourse on minority hate. In this respect, anger is a two-sided emotion, so it must be handled carefully in the media.
키워드
신종감염병, 코로나19, 감정, 대중매체, 양적텍스트분석
Emerging Infectious Diseases, COVID-19, Emotion, Mass Media, Quantitative Text Analysis
인용
김종우 and 강지웅. (2021). 감염병과 감정: 신종감염병에 관한 대중매체의 메시지와 공포, 분노 감정. 한국콘텐츠학회 논문지, 21(12), 816-827.
자료원: KCI 한국학술지인용색인
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002788114
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