
국내 기업의 ESG활동 인식이 심리적거리를 통해 구매의도에 미치는 영향:
제품관여도 수준에 따른 차이 분석
The Effect of Domestic Corporations' ESG Activities on Purchase Intentions through Psychological Distance: Analysis of Differences by Product Involvement Level
한국콘텐츠학회 논문지
약어 : Jour. of KoCon.a
2021, vol.21, no.12, pp. 217-237 (21 pages)
발행기관 : 한국콘텐츠학회
연구분야 : 복합학 > 학제간연구
지용빈 /Yong-Bin Ji 1 , 서영욱 /Young Wook Seo 2
1대전대학교 일반대학원 융합컨설팅학과, 2대전대학교
초록
본 연구는 기업 생태계에서 ESG의 중요성을 바탕으로 기업의 ESG활동이 소비자의 심리적 매커니즘에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 소비자 대상으로 252부의 설문데이터를 수집하였고, Smart PLS 3.0과 SPSS 25.0을 사용하여 연구가설을 검증하였다. 분석 결과는 첫째, ESG요소 중 사회와 지배구조는 심리적거리에 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 심리적거리는 구매의도에 긍정적인 영향을 나타냈다. 셋째, 제품관여도 수준에 따라 ESG활동이 심리적거리에 미치는 영향은 차이를 보였으나, 심리적거리가 구매의도에 미치는 영향은 차이를 보이지 않았다. 본 연구를 통해 ESG는 소비자 관점에서 중요하며, 관여도 수준에 따라 소비자 관점이 상이한 것을 확인할 수 있었다. 투자자 관점 연구에 한정된 선행연구들과 달리 본 연구는 ESG가 소비자 행동의도에 미치는 영향을 중심으로 수행했기 때문에 후속 연구자들에게 ESG에 관한 마케팅 관점에서 토대를 마련할 것으로 기대된다.
This study analyzed the effect of consumer psychological mechanism through ESG activities based on the importance of ESG in the market environment. With regards to this, 252 copies of survey data were collected subjecting consumers, and the hypothesis of this study was verified using Smart PLS 3.0 and SPSS 25.0. According to the results of data analysis, the results revealed that (1) Society and governance had a positive effect on psychological distance among ESG factors. (2) Psychological distance had a positive effect on purchase intention. (3) There was a difference in the effect of ESG activities and psychological distance according to the level of product involvement, but there was no difference in the effect of psychological distance on purchase intention. ESG is important from a consumer perspective through this study. And it was also confirmed that consumer perspective was different according to the level of involvement. Although previous research has mainly focused on the investor perspective, this study was analysed on ESG activities and consumer behavioral intentions. Therefore, it is expected to lay the foundation from a marketing perspective on ESG for subsequent researchers.
키워드
ESG, 심리적거리, 구매의도, 제품관여도
ESG, Psychological Distance, Purchase Intention, Product Involvement
인용
지용빈 and 서영욱. (2021). 국내 기업의 ESG활동 인식이 심리적거리를 통해 구매의도에 미치는 영향: 제품관여도 수준에 따른 차이 분석. 한국콘텐츠학회 논문지, 21(12), 217-237.
자료원: KCI 한국학술지인용색인
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002787952
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