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Knowledge/Research

[JDCS] Z세대의 뉴스 소비 행태 분석 연구 - 서비스 디자인 방법론을 활용하여 (2021)

by 이제니 2022. 1. 19.
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Journal of Digital Contents Society - Vol. 22 , No. 12

[ Article ]
Journal of Digital Contents Society - Vol. 22, No. 12, pp. 2049-2061
Abbreviation: J. DCS
ISSN: 1598-2009 (Print) 2287-738X (Online)
Print publication date 31 Dec 2021
Received 19 Nov 2021 Revised 17 Dec 2021 Accepted 17 Dec 2021
DOI: https://doi.org/10.9728/dcs.2021.22.12.2049

 

Z세대의 뉴스 소비 행태 분석 연구 - 서비스 디자인 방법론을 활용하여

임정민1 ; 전우정2, *
1인제대학교 U디자인학과 석사과정, 2인제대학교 멀티미디어학부 교수

A Study on the Analysis of News Consumption Behavior of Generation Z – Using Service Design Methodology
Jeong-Min Lim1 ; Woo-Jeong Chon2, *
1Master’s Course, Department of U Design, Inje University, Gimhae-si Inje-ro 197, Korea
2Professor, Division of Multimedia Design, Inje University, Gimhae-si Inje-ro 197, Korea
Correspondence to : *WooJeong Chon Tel: 010-8704-4905 E-mail: woojeong@inje.ac.kr

Copyright ⓒ 2021 The Digital Contents Society
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-CommercialLicense(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.

 

초록

최근 뉴스는 인터넷과 모바일 등 정보통신기술이 발전함으로써 다양한 매체의 변화를 겪으며 이에 따라 뉴스 소비 행태도 바뀌고 있다. 이러한 뉴스 매체의 변화에 따른 뉴스 소비 행태의 변화는 다른 세대와 달리 디지털 매체를 이용하며 자란 성장 배경을 가진 Z세대에게 더욱 뚜렷하게 나타난다. 이에 본 연구는 Z세대의 뉴스 소비 행태를 서비스 디자인 방법론 및 프로세스를 통해 심층적으로 연구하여 분석하였다. Z세대의 뉴스 소비 행태를 분석한 결과, 불평 요인으로는 뉴스의 신뢰성을 떨어뜨리는 뉴스 콘텐츠, 이용도가 낮은 뉴스레터의 불편함, 뉴스 집중을 방해하는 불편한 인터랙션의 요소를 확인하였으며, 요구 사항으로는 캐릭터를 활용한 뉴스 브랜딩 등의 방법을 통한 재미 요소 추가, 심도있는 뉴스 컨텐츠의 제공, 뉴스 사용자들 간의 긍정적 상호작용을 확인하였다.

Abstract

Recently, news has undergone changes in various media due to the development of information and communication technologies such as the Internet and mobile, and news consumption behavior is also changing accordingly. Unlike other generations, changes in news consumption behavior according to these changes in news media are more pronounced to Generation Z with a growth background grown using digital media. Therefore, this study analyzed the news consumption behavior of Generation Z in depth through service design methodology and process. As complaints, the authors identified news content that reduced credibility, the inconvenience of newsletter delivery, and interactions that prevented focus on the news. As requirements, a fun factor through the method of news branding, in-depth news content, and positive interaction between news users was derived.

Keywords: Generation Z, News, Service Design, Contextual Inquiry, Persona, User Journey Map

키워드: Z세대, 뉴스, 서비스 디자인, 맥락적 탐구, 퍼소나, 사용자 여정 지도

 
Fig. 7. User Journey Map of Using a News Service

자료원: 한국디지털콘텐츠학회 논문지
http://journal.dcs.or.kr/_common/do.php?a=full&b=11&bidx=2813&aidx=31791

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