본문 바로가기
Knowledge/Research

[JDCS] 메타버스 활용 교육에 대한 대학 교수자 인식 연구 (2021)

by 이제니 2022. 1. 16.
728x90

 

© ChiaJo, 출처 Pixabay

Journal of Digital Contents Society - Vol. 22 , No. 11

[ Article ]
Journal of Digital Contents Society - Vol. 22, No. 11, pp. 1793-1806
Abbreviation: J. DCS
ISSN: 1598-2009 (Print) 2287-738X (Online)
Print publication date 30 Nov 2021
Received 26 Sep 2021 Revised 25 Oct 2021 Accepted 25 Oct 2021
DOI: https://doi.org/10.9728/dcs.2021.22.11.1793

메타버스 활용 교육에 대한 대학 교수자 인식 연구

한송이1 ; 노양진2, *
1동국대학교 교수학습개발센터 연구교수
2경기대학교 교수학습개발센터 연구교수

Analyzing Higher Education Instructors’ perception on Metaverse-based Education
Songlee Han1 ; Yangjin Noh2, *
1Research Professor, Center for Teaching and Learning, Dongguk University, Seoul 104620, Korea
2Research Professor, Center for Teaching and Learning, Kyonggi University, Suwon 16227, Korea
Correspondence to : *Yangjin Noh Tel: +82-31-249-8844 E-mail: inspireandkeeptrying@gmail.com

Copyright ⓒ 2021 The Digital Contents Society
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-CommercialLicense(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.

초록

본 연구는 메타버스 기반 교육에 대한 대학 교수자의 인식과 요구사항을 종합적으로 분석하고 이를 통해 메타버스의 교육적 적용 가능성을 탐색하는데 궁극적인 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 혼합연구 방법을 활용하여 대학 교수자들의 대학 교육에서 메타버스에 대한 인식, 메타버스 활용 수업을 위한 지원 및 제도, 메타버스 활용 수업 설계에 대하여 탐색하였다. 연구 결과, 메타버스를 학습자 중심활동 수업에서 수업내용 및 학습활동의 보조적 전달 도구로 활용되는 것이 적절하다고 인식하고 있었으며, 메타버스 기반 수업을 고등교육 현장에서 실행하기 위해서는 학교 차원에서 메타버스 수업을 위한 교수·학습방법 관련된 교육 및 정보 제공을 비롯하여 수업환경 구축에 대한 제도 및 지원이 필요하다고 응답하였다. 본 연구는 고등교육 현장에 메타버스 적용 가능성을 비롯하여 고등교육에서 메타버스에 대한 실천방안과 방향에 대한 시사점을 찾아냈다는 점에서 의의가 있다.

Abstract

The purpose of this study is to comprehensively analyze the perceptions and requirements of higher education instructors regarding Metaverse-based education and explore its educational applicability. To this end, the study explored the perception of instructors regarding the use of the Metaverse in higher education, the support system for classes using the Metaverse, and instructional design using the Metaverse by using a mixed research method. The study revealed that most of them thought that the Metaverse would be appropriate for use as a complementary delivery tool and student centered learning. In addition, the instructors responded that systems and support for a classroom environment, including curriculum and information related to teaching and learning strategies, were needed at the higher education level. This study has conducted a meaningful exploration of the field applicability of the Metaverse in education through awareness and a demand survey on education using the Metaverse in higher education, finding implications for action plans and directions for its use in higher education.

Keywords:
Metaverse, Instructors’ perception, Higher Education, Post-COVID, Edu-Tech

키워드:
메타버스, 교수자 인식, 고등교육, 포스트코로나, 에듀테크

자료원: 한국디지털콘텐츠학회 논문지
http://journal.dcs.or.kr/_common/do.php?a=full&b=12&bidx=2764&aidx=31222

댓글