
도덕적 정체성이 소신소비 태도에 미치는 영향: 자의식 정서와 고객가치의 역할
The Effect of Moral Identity on Attitude toward Subjectively Believing Consumption: The Role of Self-Conscious Emotion and Customer Value
경영학연구
2022, vol.51, no.1, pp. 227-249 (23 pages)
DOI : 10.17287/kmr.2022.51.1.227
발행기관 : 한국경영학회
연구분야 : 사회과학 > 경영학
정의홍 /Chung Euihong 1 , 이호배 /Hobae Lee 2
1트윈유니버스, 2홍익대학교
초록
Recently consumers are emphasizing goodness, fairness, and reciprocity, and choosing conscious consumption based on moral beliefs and values. With such trends ESG(Environment, Society, and Governance), which pursues sustainable development through potential intangible values as a nonfinancial performance, is attracting attention.
This study defines the concept of subjectively believing consumption and investigates the influences of the difference in the psychological mechanism(internalization and symbolization) of moral identity on subjectively believing consumption through the structural relationship between authentic pride, shame, and the ethical and social values.
In addition, the moderating effect of political ideology on the relationship between moral identity and attitude toward subjectively believing consumption is examined.
As the results of hypothesis testing, moral identity has effect on the attitude toward subjectively believing consumption, and the effect of moral identity on the attitude toward subjectively believing consumption is mediated by the self-conscious emotion and customer value. And it found out the moderating effect of the political ideology on the relationship between moral identity and attitude toward subjectively believing consumption.
최근 소비자들은 선함, 공정함, 호혜주의를 강조하고 도덕적 신념과 가치를 바탕으로 의식적인 소비를 선택하고 있다. 이러한 추세와 함께 비재무적 성과로서 잠재적 무형의 가치를 통해 지속가능한 발전을 추구하는 ESG(Environment, Society, and Governance)가 주목받고 있다. 본 연구는 주관적 신념 소비(Subjectively believing consumption)의 개념을 정의하고 도덕적 정체성의 심리적 기제(내면화와 상징화)의 차이가 진정한 자부심, 수치심, 윤리적 사회적 가치 간의 구조적 관계를 통해 주관적 신념 소비에 미치는 영향을 조사한다. 또한 도덕적 정체성과 주관적 신념 소비하는 태도의 관계에 대한 정치적 이념의 조절효과를 살펴보았다. 가설검증 결과, 도덕적 정체성은 주관적 신념소비 태도에 영향을 미치고, 도덕적 정체성이 주관적 신념소비 태도에 미치는 영향은 자의식적 정서와 고객가치에 의해 매개되는 것으로 나타났다. 그리고 도덕적 정체성과 주관적 신념 소비에 대한 태도의 관계에 대한 정치적 이데올로기의 조절효과를 밝혀냈다.
키워드
Moral Identity, Authentic Pride, Shame, Customer Value, Subjectively Believing Consumption
인용
정의홍 and 이호배. (2022). 도덕적 정체성이 소신소비 태도에 미치는 영향: 자의식 정서와 고객가치의 역할. 경영학연구, 51(1), 227-249.
자료원: 한국학술지인용색인
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