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Knowledge/Research

[KoCon] 제품 사용 경험 요소와 지속적 사용의도의 관련성 연구 -무선이어폰을 연구대상으로- (2022)

by 이제니 2022. 2. 19.
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© rmrdnl, 출처 Unsplash

제품 사용 경험 요소와 지속적 사용의도의 관련성 연구 -무선이어폰을 연구대상으로-

A Study on the Correlation between PUX Factors and Continuous Usage Intention -focus on Wireless Earphone-
한국콘텐츠학회 논문지
약어 : Jour. of KoCon.a
2022, vol.22, no.1, pp. 172-187 (16 pages)
발행기관 : 한국콘텐츠학회
연구분야 : 복합학 > 학제간연구
장지파 /Zhang Jifa 1 , 고정욱 /Go Jungwook 2
1동서대학교, 2동서대학교

 

초록

경험경제 시대에 사용자 경험은 제품의 핵심가치로 부각되어 제품의 지속사용성과 시장의 장기적 생존 가능성에 영향을 주고 있다. 그러나 제품의 지속사용성에 영향을 주는 제품 사용자 경험 요소(PUX 요소)에 관한 연구는 여전히 부족하다. 따라서 본 연구의 목적은 일상생활에서 뮤직을 즐기기 위해 많이 사용되는 웨어러블 제품인 무선이어폰의 PUX 요소와 지속적 사용 의도 간의 연관성을 알아보고자 한다. 연구는 이런 연관성이 유형별 제품에서 나타내는 차별성을 통찰하기 위해 3가지 유형의 무선이어폰을 연구대상 제품으로 한다. 연구과정은 1)“무선이어폰의 시장 현황 조사”, 2)“사용자 조사 및 PUX 요소 도출”, 3)“PUX 요소와 지속적 사용 의도의 연관성 분석”, 4)“분석 결과 도출 및 경험 디자인 방향성 제시” 4단계로 이루어졌다. 이런 연구 과정을 통해 무선이어폰의 유형에 따라 제품 지속사용성에 영향을 주는 핵심 PUX 요소군집이 서로 다르다는 것을 알 수 있었다. 핵심 PUX 요소군집의 차별성 결과를 바탕으로 제품 지속사용성을 향상하기 위한 경험 디자인 방향을 제시하였다.

In the era of ‘Experience Economy’ user experience has emerged as a core value of a product, affecting the sustainability of the product and the long-term market viability. However, studies on product user experience factors (PUX factors) that affect the sustainability of the product still limited. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between the PUX factors and the continuance usage intention with wireless earphones, which is a wearable product that is widely used to enjoy music in everyday life. The study uses three types of wireless earphones as the target product to insight into the differentiation of this relationship represents in different types of product. The research process consisted of four steps: 1) "Investigation on the current status of wireless earphones market", 2) "User survey and derivation of PUX factors", 3 "Analyzing the relationship between PUX factors and continuance usage intention", 4) "Output of analysis results and direction of product experience design". Through this research process, it was found that the core PUX factors that influence product sustainability were different depending on the type of wireless earphone. According to the differentiation of the core PUX factors, a variety of design methods for improving product experience and product sustainability was presented.

 

키워드

지속적 사용 의도, PUX 요소, 관련성, 무선이어폰

Continuance Usage Intention, PUX Factors, Correlation, Wireless Earphone

 

인용

장지파 and 고정욱. (2022). 제품 사용 경험 요소와 지속적 사용의도의 관련성 연구 -무선이어폰을 연구대상으로-. 한국콘텐츠학회 논문지, 22(1), 172-187.

 

자료원: 한국학술지인용색인

https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002807116

 

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